Saturday, May 23, 2009

TULIS TERBIT DAN JUAL SENDIRI BUKU ANDA!

Apa Itu Terbit Sendiri Buku?



Ramai penulis yang pernah menerbit buku dengan penerbit, selepas tempoh tertentu berhasrat menerbit sendiri bukunya. Mereka menyangka jika mereka terbit sendiri, tentulah imbuhan wang yang bakal diperolehi lebih banyak.

Tidak kurang juga individu yang baru berjinak-jinak dengan dunia penulisan awal-awal lagi sudah menanam cita-cita ingin menerbit sendiri buku mereka. Hasrat itu timbul mungkin apabila mereka mendengar mengenai kelebihan terbit sendiri yang diceritakan oleh sesetengah pihak.
Namun apabila tiba masa hendak menerbitkan buku yang sudah siap ditulis, mereka tertanya-tanya dengan diri sendiri bagaimana hendak lakukannya? Ada juga yang masih tidak tahu dan jelas dengan maksud terbit sendiri.

Terbit sendiri bermaksud proses menukar bahan bertulis yang anda miliki ke dalam bentuk buku bercetak ataupun e-book. Bahan bertulis itu sama ada anda sendiri yang tulis ataupun anda mengupah orang lain menulis bagi pihak anda. Kemudian anda memasar, menjual dan mengedar sendiri buku yang diterbitkan kepada kedai buku, pengedar dan pengguna akhir iaitu pembaca. Dengan kata lain anda memiliki kuasa penuh dalam proses penerbitan buku anda. Anda yang membuat keputusan dan anda jugalah yang memikul risikonya.

Terbit sendiri berbeza dengan terbit secara tradisional melalui penerbit buku. Anda menulis dan menyiapkan manuskrip kemudian menghantar manuskrip itu kepada penerbit bagi dinilai. Apabila penerbit setuju menerbit manuskrip anda, proses seterusnya diuruskan oleh penerbit. Ini termasuklah membuat rekabentuk kulit dan halaman, mencetak, memasar, menjual dan mengedar. Anda hanya menunggu bayaran royalti daripada penerbit selepas tempoh tertentu. Dengan kata lain, segala urusan penerbitan dikawal sepenuhnya oleh penerbit. Anda tidak boleh campur tangan dalam proses penerbitan kecuali dibenarkan oleh penerbit.

Sekilas pandang maksud terbit sendiri di atas, ada penulis tertanya-tanya, adakah mereka perlu buat semua proses di atas. Bagaimana jika mereka tidak pandai membuat rekabentuk halaman. Bagaimana jika mereka tidak tahu menjual? Seperti yang disebut di atas, terbit sendiri bermaksud anda mengawal sepenuhnya proses terbit buku anda. Jika anda tidak tahu buat sendiri rekabentuk halaman, anda boleh upah artis grafik sambilan ataupun sepenuh masa. Begitu juga urusan mencetak, anda sendiri mencari dan memilih pencetak yang sesuai. Bagi urusan menjual dan mengedar, anda boleh melantik pengedar buku bagi mengedar dan menjual buku anda.

Bagi memudahkan lagi anda memahami terbit sendiri, hakikatnya apabila anda terbit sendiri, bermakna anda memain-kan peranan sebagai penerbit buku. Bezanya ialah, anda menerbit buku anda sendiri. Tetapi penerbit buku kebanyakannya menerbit buku orang lain.

Secara teknikalnya, jika anda menerbit sendiri buku, nama penerbit yang terletak pada halaman hak cipta mestilah nama penerbit yang dicipta oleh anda sendiri. Nombor ISBN buku anda pula didaftarkan atas nama penerbit yang anda cipta itu.



Mengapa Terbit Sendiri Buku?

Ramai penulis memilih menerbit sendiri buku kerana tiada penerbit komersial yang berminat menerbit buku mereka. Antara faktor mengapa penerbit tidak tertarik menerbit buku penulis ialah kerana pasarannya yang kecil. Penerbit lebih berminat menerbit buku yang mampu menarik ramai pembeli. Dengan cara ini secara automatik jualan buku berlipat kali ganda dan untung yang diperolehi juga tinggi.

Sebagai contoh, penerbit lebih suka menerbit buku motivasi kerana pasarannya lebih luas berbanding menerbit buku mengenai koleksi batu-batu unik yang terhad pasarannya.

Ada juga penulis yang memilih bagi menerbit sendiri buku kerana mereka mendapat lebih kuasa dalam menentukan kualiti dan rupa buku yang diterbitkan. Jika menerbit dengan penerbit, kuasa menentukan rekabentuk halaman dan kulit buku, usaha promosi, harga dan lain-lain semuanya ditentukan oleh penerbit. Tetapi apabila anda menerbit sendiri, anda yang tentukan.

Penerbit komersial juga berhak memotong teks, mengubah struktur bab, menyunting bahasa dan ejaan dan banyak lagi. Ramai penulis hampa kerana manuskrip yang mereka hantar, akhirnya apabila terbit banyak berubah daripada manuskrip asal.

Jika buku yang hendak diterbit mengenai isu semasa, penulis mungkin memilih menerbit sendiri kerana dengan cara ini buku itu dapat berada di pasaran lebih cepat. Kemungkinan besar dalam tempoh beberapa minggu sahaja. Penerbit komersial pula mungkin mengambil masa sehingga 2 tahun bagi menerbit buku itu. Jika lambat terbit, ia akan menjejaskan jualan buku kerana isu yang diperkatakan sudah tidak relevan dan ketinggalan.


Buku yang Sesuai Diterbit Sendiri

Buku bukan fiksyen adalah kategori buku terbaik bagi diterbit sendiri. Ini kerana target pembacanya spesifik, khusus dan terhad. Jika anda adalah pakar di dalam sesuatu bidang ataupun tahu target pembaca untuk buku anda, anda mampu menerbit sendiri buku dengan jayanya.

Buku bukan fiksyen bermaksud buku yang bukan direka-reka isinya seperti novel. Sebaliknya ia adalah buku yang berasaskan fakta. Sebagai contoh buku akademik dalam pelbagai bidang seperti pemasaran, jualan, kesihatan, perakaunan, kaunseling, komputer, kewangan, pendidikan dan sebagainya.

Memang sukar meyakinkan penerbit komersial menerbit buku yang mempunyai target pembaca yang terhad. Ini kerana kos menerbit dan memasarkan satu-satu buku adalah besar. Oleh itu, penerbit komersial perlu memastikan buku yang diterbitkan mempunyai pasaran yang luas.

Jika kerjaya anda sebagai penceramah dalam sesuatu bidang dan setiap hari menyampaikan ceramah, inilah peluang anda menerbit sendiri buku. Anda dengan mudah dapat mempromosi dan menjual buku yang anda terbitkan sendiri kepada peserta yang menghadiri ceramah.

Begitu juga jika anda adalah pensyarah. Sudah tentu pelajar yang mengikuti kuliah anda ramai. Anda berpeluang menukar apa yang disampaikan di dalam kelas ke dalam bentuk buku. Seterusnya anda terbit sendiri buku itu dan jadikan ia teks wajib beli oleh pelajar anda.

Bagaimana pula dengan buku fiksyen seperti novel? Bolehkah ianya berjaya dengan terbit sendiri. Jawapannya ‘ya’ dan ‘tidak’. Secara umumnya, buku fiksyen tidak sesuai diterbit sendiri. Ini kerana target pembacanya terlalu luas dan pelbagai. Jika anda menerbit sendiri, usaha bagi mempromosi novel anda itu perlu dilipat gandakan. Ini kerana anda bersendirian melaksanakan segala tugas promosi. Anda juga perlu bersaing dengan novel-novel lain yang begitu banyak di pasaran dan diterbit oleh penerbit-penerbit terkenal. Oleh itu, novel lebih berjaya jika ianya diterbitkan oleh penerbit komersial seperti Alaf 21 dan Creative Enterprise. Ini kerana penerbit seperti ini sudah dikenali sebagai penerbit novel.

Namun begitu menerbit sendiri novel boleh berjaya jika sekiranya anda adalah novelis terkenal dan mempunyai ramai pengikut. Sebagai contoh Norhayati Berahim yang sekarang menerbit sendiri novel beliau di bawah jenama NB.

Buku kanak-kanak juga tidak sesuai diterbit sendiri. Ini kerana buku jenis ini perlu banyak ilustrasi dan dicetak dalam empat warna menggunakan kertas berkualiti tinggi. Sudah tentu kos menerbit buku seperti ini tinggi dan perlu dicetak dalam kuantiti yang banyak bagi memastikan penerbit balik modal serta mencapai margin untung seperti yang dirancang.

Walau bagaimanapun, tidak bermakna hanya buku bukan fiksyen yang sesuai dan boleh berjaya dengan menerbit sendiri. Buku kanak-kanak dan fiksyen juga boleh berjaya dengan terbit sendiri. Tetapi dengan syarat anda perlu memiliki buku yang unik dan anda bersedia melabur dengan banyak daripada segi kewangan, tenaga dan masa bagi mempromosi buku anda itu.


Proses Terbit Sendiri Buku

Sejak saya mewujudkan laman web www.terbitsendiri.com yang memperkatakan mengenai terbit sendiri buku serta kelebihannya, ramai yang emel bertanyakan mengenai caranya. Antara soalan yang sering ditanya ialah, “Apakah proses-proses untuk terbit sendiri buku?”, “Saya sudah siap menulis, apa yang perlu saya buat seterusnya?”, “Berapa agaknya kos untuk terbit sendiri buku?”, “Berapa lama masa yang diambil untuk terbit sendiri buku?” dan bermacam-macam lagi soalan.

Secara umumnya, ramai beranggapan sukar bagi menerbitkan satu-satu buku, kosnya tinggi dan mengambil masa yang panjang. Sebenarnya ia tidaklah sesukar seperti yang dijangka. Cuma anda sukar untuk belajar bagaimana proses menerbit buku kerana di luar sana tidak ada satu kursus khusus bagaimana menerbit buku. Di universiti sendiri tidak diajar subjek khusus bagaimana terbit buku. Anda juga sukar untuk mencari mana-mana institusi ataupun kolej yang menawarkan kursus penerbitan buku. Jika ada sekalipun, kosnya mungkin mencecah ribuan ringgit.

Saya sendiri semasa menyertai PTS tidak ada langsung latar belakang penerbitan. Ketika mula-mula diterima bekerja dengan PTS, saya ditugaskan sebagai jurulatih dengan anak syarikat PTS yang menganjurkan program motivasi untuk pelajar sekolah. Selepas 2 bulan, saya ditukarkan ke anak syarikat PTS yang buat bisnes menerbit buku. Pada mulanya saya sendiri menyangka susah buat kerja penerbitan ini. Tetapi sebenarnya senang. Tidak sampai 3 bulan saya sudah tahu dan dapat uruskan penerbitan buku.

Saya yakin anda juga mampu menerbitkan sendiri buku. Anda cuma perlu ikut langkah-langkah yang akan saya terangkan selepas bab ini. Saya akan turunkan ilmu bagaimana menerbit sendiri buku satu persatu. Ini berdasarkan pengalaman saya selama lebih 5 tahun berkecimpung dalam dunia penerbitan bermula sebagai editor perolehan hingga menjadi pengurus penerbitan. Ditambah dengan ilmu-ilmu yang saya perolehi melalui buku-buku mengenai penerbitan yang pernah saya baca.

Betapa untungnya anda kerana ilmu menerbit buku ini anda boleh terus dapat daripada buku ini. Saya dan rakan-rakan lain di PTS terpaksa berusaha mendapatkan ilmu penerbitan buku melalui pengalaman. Tidak pernah ambil sijil ataupun ijazah rasmi dalam dunia penerbitan.
Baiklah. Di bawah ini saya senaraikan proses-proses menerbit buku secara ringkas. Ini bagi memudahkan anda mendapat gambaran kasar mengenai terbit sendiri buku.

1. Menyunting manuskrip
2. Membuat rekabentuk halaman
3. Membuat rekabentuk kulit
4. Memohon ISBN dan CIP
5. Mencetak buku
6. Mempromosi buku
7. Menjual dan mengedar buku








3 comments:

  1. Assalam sis... Nak tnya. Mcm mna nak mohon ISBN dan CIP ? Dan stu lgi, prlu ke mohon lesen berniaga ? Tq

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum, maaf sy kurang jelas. adakah penerbit ni hanya bertanggungjawab dlm pemasaran dan pencetakan sahaja?

    ReplyDelete
  3. saya tiada masalah dalam pemasaran, penulisan dan pencetakan, namun aspek penting yg lain sy kurang tahu. huhu

    ReplyDelete